بهگزارش میراثآریا، در همین ارتباط نشست هماندیشی و مراسم رونمایی از پوسترهای این نمایشگاه، شامگاه دوشنبه 24 مرداد 1401 با حضور نمایندگان مجلس، روسای 14 اتحادیه صنفی صنعت غذا و جامعه هتلداران، تشکلهاو نهادهای مرتبط، فعالان حوزه گردشگری در هتل اسپیناس برگزار شد.
محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری و میراثفرهنگی مجلس در این مراسم از اعلام آمادگی مجلس و فراکسیون گردشگری برای حمایت و کمک به توسعه صنعت غذا، نوشیدنی و احیای خوراک ایرانی خبر داد و گفت: «فراکسیون گردشگری آنچه را در توان خود دارد برای کمک به این صنعت به کار میگیرد و آمادگی دارد تا حلقه اتصال فعالان این صنعت با بخش دولت باشد.»
او با اشاره به اینکه گردشگری خوراک و غذا یکی از ۱۲۰ نوع گردشگری مورد استقبال مردم جهان است، گفت: «در کشور ما با توجه به پتانسیلهای فراوانی که در این زمینه وجود دارد، غذای متنوع ایرانی در نعت غذای جهان برند نشده است و ظرفیتهای کمنظیر این عرصه مغفول مانده است.»
رئیس فراکسیون گردشگری و میراثفرهنگی مجلس با اشاره به ظرفیتهای مختلف کشور در زمینه گردشگری از حضور گسترده گردشگران خارجی در مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی در یزد و اردکان یاد کرد و افزود: «اگر گردشگری غذا و به طور کلی گردشگری در کشور توسعه یابد، ما مطمئنا نیازی به پول نفت نداریم.»
امیر اصلانزاده معاون گردشگری مرکز خدمات ایرانیان خارج از کشور و عضو شورای سیاستگذاری این نمایشگاه نیز با اشاره به اینکه در صنعت گردشگری یکی از ارکان اصلی، بخش خوراک و نوشیدنی است، گفت: «ارائه خدمات در این حوزه به همان اندازه که یک کشور، شهر، مرکز اقامتی و... را به اوج میرساند و به همان اندازه هم میتواند آسیب وارد کند. فعالیت در این حوزه، حرکت بر لبه تیغ است.»
او با اشاره به برگزاری پنجمین دوره نمایشگاه در آبان ماه امسال ادامه داد: «در حاشیه برگزاری این نمایشگاه برنامههای متنوع آموزشی در حوزههای مختلف این صنعت به ویژه در برندینگ، فرانچایز نیز برگزار خواهد شد.»
او همچنین از برگزاری میز کسب و کار با هدف افزایش دانش و تبادل اطلاعات خبر داد و گفت: «یکی از اهداف این نمایشگاه فارغ از نمایش توانمندیهای فعالان این حوزه، ترویج توسعه پایدار از طریق حفظ محیط زیست، کاهش مصرف انرژی و آلودگی، کمک به کاهش هزینههای تولید غذا و تعدیل ریسک سرمایهگذاری در این صنعت خواهد بود.»
رامین قاسمپور مدیر اجرایی و برگزارکننده این نمایشگاه نیز گفت: «در دوره دوم برگزاری نمایشگاه با استقبال ۶۵ درصدی و در دوره سوم با ۸۵درصد رشد روبهرو بودیم.»
او ادامه داد: «در سال ۱۴۰۰ بعد از دو سال وقفه به دلیل شیوع کرونا با استقبال کمنظیر تولیدکنندگان و متخصصان شاهد رضایت ۹۵درصدی از نمایشگاه بودیم.»
قاسمپور با اشاره به اینکه برگزاری نمایشگاههای تخصصی میتواند همافزایی ایجاد کند، از برگزاری مسابقات، کارگاههای آموزشی، نشستها و میزهای تخصصی با هدف بالا بردن سطح آگاهی بازدیدکنندگان خبر داد.»
احمدیان دبیر فراکسیون کارآفرینی مجلس شورای اسلامی نیز در این نشست با تشریح اهمیت نمایشگاههای تخصصی و ضرورت حمایت از اصناف و کارآفرینان، از رؤسای اتحادیههای صنفی و مسئولان نمایشگاه درخواست همکاری و تعامل مشترک برای هرچه موفقتر برگزارشدن این رویداد تخصصی و بهرهبرداری تمامی ذینفعان شد.»
احمد فتحالهی، نائب رئیس انجمن صنایع غذایی ایران و مدیر کمیته تخصصی کسب و کار کمیسیون یونسکو در ایران نیز با اشاره به اینکه صنعت غذا برای گردشگری بسیار نتیجهبخش است گفت: «ایران به لحاظ طعام و غذا جزو نخستین کشورهای دنیاست اما در این صنعت ما کار نکردهایم و باید متولیان کشور حامی فعالان این حوزه باشند.»
بهروز فروتن پیشکسوت کارآفرین حوزه صنعت غذا در ادامه این مراسم گفت: «باید برای این صنعت بازار هدف داشته باشیم، صادرات یکباره اتفاق نمیافتد. ما ۱۲ درصد نیاز برای ورود مواد اولیه به کشور داریم و مابقی در کشور ما وجود دارد و از این رو چشمانداز خوبی در امر تولید و صادرات داریم.»
علی حلاجزاده رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور نیز در این نشست از صنعت غذا بهعنوان شاخصترین بخش جذب گردشگر یاد کرد و گفت: «۳۶۰هزار نخبه در خارج از کشور داریم که میتوانیم از پتانسیل آنها در حوزه برندینگ صنعت غذا بهرهمند شویم.»
داود فکوری رئیس اتحادیه سوپرمارکتداران نیز با ارائه توضیحاتی پیرامون توانمندیهای توزیعی درمحصولات غذایی براهمیت هرگونه همکاری در برگزاری این نمایشگاه تخصصی تاکید کرد.
در پایان این نشست پوسترهای مجموعه نمایشگاههای تخصصی غذا و نوشیدنی رونمایی شد.
انتهای پیام/